Про тернистий шлях енергетичних напоїв у світі та в Україні від експерта ринку Геннадія Кузнєцова

12.10.2020

Люди мають схильність підозріло ставитися до того, чого не знають. І створювати навколо цих речей ореол таємничості, ба більше: огортати вигадками, байками та міфами. Наприклад, не знаючи принципу дії енергетичних напоїв з точки зору науки, приписувати їхній ефективності якісь демонічні властивості і причини. А виявляється все дуже просто: лише той самий кофеїн, що в каві, і таурин, що й у рибі та морепродуктах.

Але так було завжди. Свого часу звичайна кола, яку полюбляють зараз навіть дітлахи, мала проблеми з «легалізацією». Поодинокі збіги обставин швидко давали фантазерам плідний ґрунт для безпідставних висновків. В сучасному ж світі деякі гравці ринку навмисно користуються безграмотністю чи наївністю окремих громадян із банальною метою нажитися.

Благо, таким трюкам навчилося опиратися цивілізоване європейське законодавство. Воно почало забороняти перешкоджанню вільному обігу товарів, якщо шкідливість їхнього складу науково не доведена, адже такі дії містять всі ознаки несумлінної конкуренції. Відповідні державні органи наразі ініціюють ретельні дослідження та публікують експерті висновки. Виробники енергетиків й самі об’єднуються задля підвищення обізнаності населення про здорові норми вживання продукції. Наприклад, таким об’єднанням в Україні є організація «Споживай Розумно». Логіка очевидна: «…захищаючи принципи сумлінної конкуренції в судах, виробники енергетичних напоїв дійшли висновку, що об’єктивне інформування споживачів та формування культури вживання енергетиків – це їхнє, виробників, першочергове завдання та відповідальність. Що безпечніше споживатиметься продукт, то менше буде проблем, то більш задоволеними залишаться споживачі, то охочіше його купуватимуть», – зазначає Геннадій Кузнєцов, учасник вищезгаданої ініціативи.

Енергетичні напої – відносно молодий продукт, проте йому вже довелося пережити чимало «пригод» на ринку харчових продуктів, а все через упередження, необізнаність або навіть свідому дискредитацію. Їх доводиться долати за допомогою наукових досліджень та просвітницької позиції виробників. Енергетики треба вживати розумно, але й боятися не варто, бо їхній склад цілком безпечний та докладно зазначений на упаковці. Сумлінна конкуренція – це чесна гра, в якій виграють усі: виробники, споживачі, економіка й суспільство в цілому. 

Про історію ринку безалкогольних енергетичних напоїв розповідає голова правління Ліги виробників харчових продуктів Геннадій Кузнєцов в новому блозі на бізнес-порталі delo.ua.